Els alumnes expliquen el Camí de l’exili

Category
Catalán-Español, Infos, Lycée

Del dijous 22 de novembre fins el divendres 23 vàrem fer una part del camí principal que feien els exiliats catalans i espanyols quan el general Francisco Franco va usurpar el poder a Espanya, creant una dictadura feixista. Per tal de no patir la dictadura, els exiliats van marxar cap al nord de França, on no van ser gaire ben rebuts per les autoritats, però si però pels francesos. El camí cap a la Catalunya Nord el vam fer en autocar i va ser d’unes tres hores de durada a l’anada. Un guia ens esperava i ens va explicar moltes coses dels exiliats i del que van viure i patir. El recorregut que vam fer els dos dies va ser molt extens i didàctic i vaig aprendre moltes coses sobre l’exili. Les activitats que més em van agradar van ser la visita a la platja d’Argelers i el camp de concentració de Ribesaltes (on els exiliats van ser retinguts) o la maternitat d’Elna, una gran casa-hospital en què van donar a llum a més de 597 nens i nenes de mares exiliades. Fer el camí de l’exili ha estat una experiència única: la memòria històrica d’uns fets que desitgem que no tornin mai més a succeir. Haver tingut l’oportunitat de poder viure-ho és una aventura que no s’oblida.

Alex Jiménez 1ES1

En aquesta sortida vam fer el recorregut de la fugida dels exiliats republicans de la guerra civil espanyola i vam visitar els camps de concentració on van ser retinguts i van haver de sobreviure. Primer, vam passar la frontera per un camí de bosc anomenat el Coll de Lli. Després vam visitar la platja d’Argelers, on els exiliats acamparen, i ens van explicar les precàries condicions d’acollida que varen rebre. L’endemà vam visitar el camp de Ribesaltes i el seu museu i, també, la tomba d’en Pompeu Fabra a Prades de Conflent. El guia ens va explicar que molts intel·lectuals van ser enterrats a França pel fet de no haver pogut tornar a Catalunya. Finalment, vam visitar la maternitat d’Elna, on les refugiades embarassades podien donar a llum en condicions dignes. Vam passar la nit a l’Alberg Pau Casals de Prada de Conflent, en un poble bonic i acollidor.